Kisaraportti M-Elite SM-maantie 2018 Noormarkku

Taktiikan suunnittelu

SM-maantieajon taktiikasta oltiin joukkueen kesken painokkaasti keskulteltu jo ketvättalvesta alkaen. Perustajatus kaikilla oli joukkueemme vahvuuden ja miehistön syvyyden mahdollisimman hyvä hyödyntäminen, mutta eri toteutustavoista oli monia näkemyksiä.

Kisaa edeltävänä viikkona joukkuejohto Sami Takalan johdolla pääsi kuitenkin yhteisymmärrykseen taktiikasta, joka esiteltiin miehistölle Hotelli Rantakartanon kabinetissa ja sitoutuminen taktiikkaan vahvistettiin vielä porealtaassa ja löylyhuoneessa.

Kaikille ajajille tarjottiin tärkeät roolit: Pasi ”Tuusulan Stybar” Vuori sai tehtäväkseen hallinnoida joukkueen ”rouleur”-osastoa johon kuuluivat Antti Palonen, Antti Vekkeli ja Petteri Kuittinen. Tämä osasto tulisi olemaan aktiivinen alkuhatkan muodostuksessa, sekä vastaisi pääjoukon vauhdinpidosta tarvittaessa.

Anders ”Gamla kisakuski” Bäckman yhdessä Olli Kosken kanssa toimisivat joukkueen tiekapteeneina ja päättäisivät miten taktiikkaa toteutettaisiin minäkin hetkenä. Anssi Häkkinen suhaisi pääjoukon ja huoltoauton väliä aina tarvittaessa, välittäen juomaa ja informaatiota ajajille.

Hatkainnokkaat Niki Birling ja Eero Mäenpää saivat tiukan komennon pitää ruudin kuivana ja koneen pintakaasulla ainakin 100 km ja toivottavasti vielä pidempään, Mikael Turusen säästellessä vielä pitemmälle, jos kisa menisi massakiriksi. Lari Lindholm sai vapaan roolin ajaa U23-sijoituksista.

Kantavana ajatuksena oli saada ehdottomasti oma mies alun irtiottoon rauhoittamaan tilanne, kuitenkin niin, että hatka pidettäisiin koko kilpailun ajan hallittavalla etäisyydellä. Tämä tuntui aiheuttavan hämmennystä välillä omissa tukijoukoissa, vastustajissa kuin Brodifyn selostajissakin, kun meidän miehet osallistuivat vetotöihin ”ajaen omaa miestä hatkassa kiinni”.

Käytännön toteutus

Alun hatkanmuodostuksessa emme olleet aivan täysin hereillä kuitenkaan ja ensimmäinen taktiikan sopeuttaminen tuli, kun Anders Bäckmanin oli pakko tehdä oma ratkaisu ja sillata vaaralliseen irtiottoon mukaan, jättäen tiekapteenin roolin Olli Kosken hartioille. Lisäksi Pasi Vuori joutui keskeyttämään kalustovaurioon ensimmäisellä kierroksella, joten koko suunniteltu komentoketju meni uusiksi heti alkumetreillä. Olli otti kuitenkin komennon omiin käsiinsä Ollilta tutuksi tulleella jämäkällä otteella.

Hatka sai enimmillään vajaan kolmen minuutin eron pääjoukkoon, vaikka kovia kuskeja olivatkin kaikki yhdeksän. Racebike-Focus hoiti suurimman osan pääjoukon vauhdinpidosta, saaden meidän työmyyriltä apua sen verran, kun katsoimme tarpeelliseksi. Tämä aiheutti irtioton ajajissa ymmärrettävää turhautumista, mikä sopi meille aivan mainiosti.

Kuten olettaa saattoi, kisan seuraava vaihe alkoi pikkuhiljaa reilun 100 km ajon jälkeen. Pääjoukon keulille alkoi kerääntyä kovia ajomiehiä tuoreilla jaloilla ja kun vajaa 140 km oli ajettu Niki Birling kiitti Johan Nordlundin hyvästä alkuvedosta ja kiihdytti pääjoukolta karkuun Noormarkun keskustan jälkeisellä tieosuudella. Memilin Joni Kanerva siltasi pian perään ja kaksikko saavutti hatkan nopeasti.

Turun Urheiluliiton Mika Simolalla ei tähän ollut tyytyväinen vaan iski irti jo hieman ennen kuin kaksikko saavutti hatkan ja hetken päästä Finnfalzin Mikko Kejo iski perään. Vähän aikaa hatka katseli kaksikon karkaamista, mutta suoralla vastatuulisella tieosuudella Niki ja TWD-Länkenin Julius Taskinen ottivat kaksikon kiinniajon omiin käsiinsä ja iskivät perään.

Takaa-ajoa kestikin kokonainen 12 kilometriä pitkä kierros, vaikka ero pysyi koko ajan noin 10-20 sekunnissa, mikä ei välttämättä ollut nelikolle kokonaisuutena hyväksi. Pian nelikon yhdistymisen jälkeen pääjoukko ajoikin karkulaiset kiinni IK-32:n johdolla ja kisa alkoi taas alusta.

Loppuratkaisut

Maaliin oli reilu kierros jäljellä ja IBD:n Eero Mäenpää aloitti vuorostaan kovan iskuttamisen. Kierros ennen maalia lopullinen neljän miehen irtiotto kuitenkin lähti ja mukana IBD:ltä olikin yllättäen jo yli 100 kilometriä päivän aikana hatkassa ajanut Anders Bäckman.

TWD-Länkenin Sauli Pietikäinen ja TuUl:n Lauri Seppä tekivät suurimman osan hatkan vetotöistä, Finnfalzin Hiski Kanervan sinnitellessä ja meidän Andersin pelatessa kovaa taktista peliä jättäen enimmät vetohommat ”tuoreammille jaloille”.

Rehellisesti voidaan sanoa yllätyksen olleen kaikilla suuri, kun Anders ”Gamla kisakuski” Bäckman kuittasi hatkan loppukirin nimiinsä ja sai pukea päälleen maantiepyöräilyn Suomen mestarin siniristilippupaidan. Tämä on IBD Cyclingin historia ensimmäinen henkilökohtainen SM-mitali ja heti suoraan huipulle.

Joukkueen merkitys

Koko joukkue teki tänään kaikkensa joukkueenjohtaja Sami Takalan loihtiman taktiikan toteuttamiseksi ja voitto on kruunaus koko seuran tekemälle työlle viimeisten vuosien aikana. Kilpailu kulki alusta loppuun juuri niin kuin halusimme ja kaikki tekivät oman osuutensa, niin että olimme aina kontrollissa kisan kulusta.

Kuvassa näkyy kuusi kisaan startannutta ajajaa, jotka antoivat kaikkensa eivätkä siten pystyneet ajamaan kisaa loppuun asti, vaan jännittivät loppuratkaisua striimin välityksellä. Ilman teitä tämä ei olisi onnistunut, tämä on meidän yhteinen voitto. Hienosti ajoi myös Lari Lindholm U23-sarjassa, pysyen kovatasoisessa kisassa pääjoukon vauhdissa 175 kilometriä.

Jättimäiset kiitokset myös huoltojoukoille ja kaikille onnittelijoille!